Framtidens samhällsbyggnad

Nu är vi traineer tillbaka i Göteborg och på våra arbetsplatser igen efter vår studieresa (och helg) i Nederländerna vilket verkligen har förenat nytta med nöje. Schemat har varit fullspäckat med intressanta och givande studiebesök som vår proffsiga ”resegrupp” har ordnat för oss. Vi har bland annat hunnit besökt fem olika tågstationer Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, Rotterdam Centraal, Schiphol Station och Utrecht Centraal. Vi har även fått åka självkörande bussar och höra om dagens och framtidens teknologi relaterade till bussarna. Samt fått förståelse för TOD som är en typ av stadsutveckling som maximerar mängden bostads-, kommersiella och fritidsutrymmen inom gångavstånd från en kollektivtrafiksknutpunkt. Det jag främst tar med mig från studieresan är alla spännande diskussioner vi haft inom traineegruppen, de nya idéer som kläckts och den inspirationen vi fått från de människor vi träffat och de platser vi besökt. Den här resan kommer definitivt att vara till hjälp i vårt fortsatta arbete med vårt case. Mer om studieresan kommer ni kunna läsa om i vår reserapport som kommer att publiceras här på hemsidan.

När jag skulle skriva det här inlägget frågade jag mina kollegor vad de ville läsa om och fick svaret ”vad önskar du att se mer av i samhällsbyggnadssektorn?” I höstas deltog jag i CMB:s strategidag – från forskning och innovation till praktisk nytta. Under en eftermiddag var vi hundra personer från akademi och företag som fick lyssna till inspirerande föredrag och diskutera utmaningen att inom samhällsbyggnad ta till sig av forskning och nya innovativa idéer. Från de efterföljande diskussionerna fick jag uppfattningen att man generellt inom samhällsbyggnad undviker förändring och utmaningar genom att behålla de arbetsmetoder man är bekväm och trygg i. Detta tror jag håller tillbaka branschen och våra arbetsplatser från att utvecklas i samma tempo som samhället i övrigt.

Göteborgsregionen bland många andra regioner växer och vi står inför stora utmaningar när det kommer till samhällsbyggnad. Genom utveckling, forskning och innovationer kan vi möta en del av dessa utmaningar men i slutändan krävs det att vi tillsammans hjälps åt för att en förändring ska ske. För vad skulle hända om vi började ifrågasätta hur vi arbetar? Om vi testade att göra våra arbetsuppgifter på nya sätt? Och våga implementera och prova nya idéer?

Till sist vill jag rekommendera er som är på väg ut i arbetslivet att söka till den femte omgången av Framtidens Samhällsbyggare. Jag är väldigt tacksam över att ha fått möjligheten att börja mitt arbetsliv genom att vara en del av Framtidens samhällsbyggare och en del av Peab Anläggning.

Lovisa Strandberg
Peab Anläggning AB

ANDRA BREDDPERIODEN

ANDRA BREDDPERIODEN

Hej!

Nu har det blivit min tur att blogga om min traineeperiod här, jag som skriver heter Malin Axelsson och är anställd som arbetsledare på Wästbygg. Innan jag blev anställd på Wästbygg och därmed antagen till traineeprogrammet så studerade jag till byggingenjör med inriktning mot produktion och projektledning i Halmstad. Jag är dock uppvuxen i Småland, i Värnamo, så att flytta till en stad som Göteborg var en väldigt stor (men kul) omställning.

När jag är på mitt hemmaföretag sitter jag på ett projekt i Särö där vi ska uppföra 106 lägenheter utspridda på 11 huskroppar. Projektet är superbra att börja med som nyutexaminerad då det är olika stommar på de olika husen, vilket gör att jag får se lite av varje och på så sätt får lite kunskap om diverse konstruktioner. Som arbetsledare på Wästbygg är ingen dag den andra lik och det är det som är så roligt och lärorikt.

Min första breddperiod hade jag på Lokalförvaltningen på deras markavdelning. Det var väldigt spännande då jag fick inblick i saker jag aldrig trodde jag skulle få, med tjänster jag inte trodde fanns. Jag fick följa med och besiktiga skolgårdar, konstruera mina egna rabatter (förhoppningsvis har de inte vissnat än), var med vid upphandling, gått med drifttekniker, sett hur man avhjälpt hinder och massa mer. Jag tar med mig all kunskap jag fått från lanskapsingenjörer/arkitekter med mig i mitt framtida yrkesliv.

Nu befinner jag mig dock varken nere i Särö eller på Lokalförvaltningen utan i Partille, rättare sagt på Partille kommun och min andra breddperiod i traineeprogrammet. Tanken med min breddning på Partille är att se så mycket som möjligt om hur en liten kommun arbetar. Jag började min period på trafikenheten, har just nu tre veckor på bygglovsenheten och sist skall jag vara med i genomförande-fasen. På trafikenheten jobbar de mycket i tidiga skeden vilken var väldigt intressant att se. Jag är van vid att man tar ett beslut och minuten efter går man ut på arbetsplatsen och gör det till verklighet. Ett beslut här kommer kanske inte att genomföras förrän om tidigast 15 år.
Det är även lite skillnad på att sitta på ett kontor hela dagarna istället för att sitta i en byggbod. Dels för att jag inte är van vid att sitta vid datorn hela dagarna utan istället är ute halva dagen, men även för att ha så många kvinnliga arbetskamrater runt mig istället för att vara ensam tjej. Det är ett helt annat klimat än vad jag är van vid och det är så spännande att se hur olikt det kan vara. Min sista breddperiod kommer att vara på White arkitekter, vilket jag ser fram emot. Det skall bli kul att se byggbranschen från en arkitekts ögon.

Nu skall jag sluta prata om diverse breddperioder och övergå till vad som hänt de två senaste veckorna. Förrförra veckan var det ledarskapsdagen på Chalmers där temat var social hållbarhet och eftermiddagen bjöd på många spännande seminarier varav min favorit var den om nudging samt när Tengboms vd Johanna Frelin föreläste. För er som inte vet var nudging är så är det ett verktyg man kan tillämpa för att få individen att göra bättre val utan att ta bort några valmöjligheter. Priset Guldhuset delades även ut och detta året gick det till Petter Bengtsson.
Dagen efter hade vi halvtidsavstämning i vårt case med våra två beställare Trafikverket och CMB, där Darko och Simon höll en imponerande presentation om hur långt vi hade kommit i vårt case och därefter fick Trafikverket svara på frågor som vi skickat till dem. Mötet fick blandade reaktioner från gruppen men det jag var mest nöjd med under dagen var att de tyckte vi var på rätt väg och gillade vårt arbete vilket ger mig motivation till att fortsätta. Min långhelg spenderades sedan i Småland med att hjälpa familjen med att renovera stugan, så förra veckan var det enbart en jobbdag samt två utbildningsdagar kvar. Utbildningsdagarna handlade om konflikt och feedback. Vi fick ge feedback på tre beteenden som vi uppskattade hos var och en i gruppen och ett beteende vi ville se mer av. Jag tror nog att alla fick en motivationsboost den dagen. Fredagen inleddes med ett frukostseminarie om verktyg för hållbar förvaltning och följdes sedan upp av ett storgruppsmöte med gruppen.

Jag tycker att alla som har chansen att gå traineeprogrammet skall ta chansen och göra det. Det är verkligen ett superprogram där man får inblick i samhällssektorn men även i sig själv. Det jag uppskattar mest med programmet är helt klart sin egen utveckling, men även de olika breddperioderna där man får chansen att se företag utan att vara anställd och dessutom alla lärdomar man kan ta med sig av det.

Nu har ni fått en inblick i hur jag tycker att det är att vara trainee och jag hoppas jag gjorde några av er som läste lite nyfikna på vad det innebär att gå traineeprogrammet Framtidens Samhällsbyggare och att ni nu söker tills nästa omgång av programmet!

 

// Malin Axelsson, Wästbygg