Hemma igen!

Sedan två veckor tillbaka befinner vi traineer oss på våra hemarbetsplatser igen. Jag som skriver detta blogginlägg heter Iris Hultgren och har min bakgrund på Chalmers och programmet Affärsutveckling och entreprenörskap inom byggteknik. Sedan i september förra året är jag anställd som biträdande projektledare på Trafikkontoret.

För min del har långsiktig planering för nya bostäder och verksamheter på Fastighetskontoret bytts ut mot projektledning av gatuutbyggnad inom olika exploateringsprojekt. Att jobba i ett tidigt skede innebär att inget är bestämt, allt kan ändras och att politiken är ständigt närvarande i ens arbete. I genomförandeskedet, som jag är van vid, jobbar man mot ett tydligt och konkret mål och löser problemen efterhand som de uppstår. Att samordna byggnation av gator med ledningsägare som har sina ledningar i gatorna samt exploatörer som bygger bostäder i anslutning till gatorna innebär många möten och diskussioner med övriga aktörer i projekten. För mig som mestadels föredrar miljöombyte och samarbete framför att sitta större delen av dagen vid skrivbordet passar rollen som projektledare bra.

De projekt jag jobbar med ingår i BoStad2021 som är en satsning från Göteborgs Stad i samarbete med stadens olika byggaktörer. Målet är att färdigställa 7000 bostäder utöver normalproduktion till 2021. Här arbetar vi med parallella processer, vilket till exempel innebär att arbetet med att ta fram ritningar för gatorna kan påbörjas innan trafikförslaget är helt bestämt. Det görs för att bostadsbyggandet ska kunna ske snabbare men kräver också nya utmaningar då förutsättningarna för projekten kan ändras under tidens gång. Tidspressen är större än i normalproduktionen, men samtidigt finns det en extra anledning att fira när en detaljplan väl vunnit laga kraft och projektet är redo att byggas ut!

Utöver våra vanliga arbetsuppgifter på arbetsplatsen jobbar vi nu för fullt med vårt case och tillhörande planering av studieresa. I slutet av februari åker FS4 till Nederländerna för att studera järnvägsstationer samt stads- och teknikutveckling kring kollektivtrafikknutpunkter i Amsterdam, Rotterdam och Utrecht. Förhoppningen är att resan ger oss nya idéer om hur området kring den framtida stationen i Borås kan utformas när höghastighetsjärnvägen mellan Göteborg och Stockholm byggs.

Till sist vill jag naturligtvis uppmuntra alla er som ska ge er ut i arbetslivet efter sommaren att söka till Framtidens Samhällsbyggare 5 innan den 9 mars! Att bygga en stad kräver mycket samarbete mellan de aktörer som är inblandade i olika skeden. Som trainee har man möjligheten att förstå de olika parter som medverkar i projekten utifrån deras synvinkel. Det är ett perfekt tillfälle att prova på att jobba inom flera delar av branschen samtidigt som ett stort fokus läggs på ens personliga utveckling.

(På bilden längst ner ser ni en selfie från dagens reseplanering!)

//Iris Hultgren, biträdande projektledare på Göteborgs Stad Trafikkontoret

In case of emergency celebration

In case of emergency celebration

Långa arbetsdagar och stark tidspress i en bransch som går för högvarv. Släng in en ny arbetsplats var fjärde månad och det är lätt att motivationen börjar tryta och att orken sinar vid något tillfälle som trainee. Jag har hittat mitt sätt att hantera pressen. När det är som mest stressigt och jag känner mig som tröttast på jobbet, då vet jag att jag måste ta mig tid att skapa förutsättningar för att ha roligt tillsammans med mina kollegor. Här kommer mina tre bästa tips för att skapa en roligare och mer sammanhållen arbetsplats som hjälper dig hantera stressen.

Skapa en rutin att fika med dina närmaste kollegor. På fastighetskontoret har vi två fikatider varje dag, kl 9 och kl 14. Det innebär att de dagar då man inte sitter i möte (vilket vi oftast gör) så går den som är kaffe- eller te-sugen runt till de andra på enheten och ställer frågan ”Kaffe?”. Man behöver inte vänta på svar, utan det är bara att gå vidare till nästa kontorsrum där det sitter någon och upprepa frasen ”Kaffe?”. Det tar ca 2 minuter att gå ronden och det resulterar nästan alltid i att alla som är på plats tar sig till fikarummet en våning ner. Det ger oss på enheten några minuter att kolla läget med varandra och diskutera saker som är på gång. För mig är det dessutom ett utmärkt tillfälle att bolla tankar kring uppgifter som jag tycker är svåra, med mina mer erfarna kollegor.

Hitta något som du tycker är roligt och gör det till en aktivitet som du gör med dina kollegor på jobbet. Jag gillar växter och att odla, så för mig var det lätt att välja vad jag ville göra. Tillsammans med en kollega så startade vi en odlingsgrupp på fastighetskontoret. Tack vara fastighetskontorets friskvårdsförening så fick vi en budget. Hittills har vi odlat i odlingslådor på innergården, vi har haft föreläsning med Stadsnära odling och vi har anordnat sticklingsbyte i lunchrummet. Varje gång jag går förbi de prunkande odlingslådorna så blir min dag lite bättre. Dessutom har jag lärt känna flera kollegor som arbetar på andra avdelningar på kontoret genom odlingsgruppen.

Skapa ett ”in case of emergency celebration”-kit som hjälper dig och dina kollegor att fira när det plötsligt dyker upp något att fira. Min devis är enkel; allt kan och bör firas. Du har sorterat din mejlkorg. Markanvisning du arbetar med har lagts ut för annonsering. Du har kommit hem till din hemarbetsplats från en breddning (detta kräver att du är trainee, vilket jag tycker att du ska bli för tänk så mycket du får att fira!). Du har haft en jobbig dag och behöver muntras upp (vem säger att man bara ska fira när man är glad?).

Vad är ett nödkit för firande? För mig är det en samling saker som finns lätt tillgängliga om jag eller någon av mina kollegor kommer på något som vi måste fira omgående. När jag inhandlar sakerna till ett nödkit så brukar jag tänka att jag inhandlar saker till ett barnkalas, dvs. ballonger, godis, serpentiner och tomtebloss. Saker som finns på barnkalas är generellt visuellt uppmärksamhetskrävande och det hjälper omgivningen att förstå att det är ett firande som är på gång. Ju fler som deltar desto roligare blir det. Obs! använd inte saker som kräver att någon annan städar upp efter dig (t.ex. konfetti) eller som riskerar att starta brandlarmet (som att använda tomtebloss inomhus).

På min enhet på fastighetskontoret finns detta nödkit i ett skåp med en tydlig skylt utanför som anger nödkitets plats. När plötsligt en anledning att fira dyker upp så beger man sig till skåpet och väljer ut det som verkar passande för ens firande. Därefter tar man sig tillbaka till sitt eget kontorsrum och börjar dekorera. Så fort detta är färdigt är det dags att skicka ut ett mejl till kollegorna på enheten som tillkännager att ett firande är på gång. Högst troligen kommer även andra kollegor som inte fått mejlet att uppmärksamma den festliga stämningen och spontant välja att delta. För vem gillar inte att fira?

Oavsett hur stressigt ditt arbete än är, glöm inte att ha kul tillsammans med dina kollegor. Det kommer göra arbetet både lättare och roligare.

//Emma Larsson // Göteborgs stad fastighetskontoret, strategiska avdelningen – planering och utveckling