Kretslopp och vatten

Hej!

Nu är det min tur att hälsa alla fantastiska läsare välkomna till traineebloggen. Jag heter Simon Trevik och jobbar på Kretslopp och vatten inom Göteborgs stad. I korthet så ansvarar Kretslopp och vatten för Göteborgs stads VA- och avfallsfrågor. De ser till att alla har vatten i kranen, att alla kan använda en toalett samt att alla göteborgare har någon som tar hand om allt avfall. Jag jobbar på stadsbyggnadsenheten där jag sitter mycket med detaljplaner och utbyggnadsprojekt där jag har ansvar för, och driver Kretslopp och vattens VA frågor gentemot övriga staden, exploatörer och andra intressenter. Jag tycker det är riktigt kul att jobba med samhällsbyggnad och trivs med den rollen jag har här.

Vad gäller min akademiska bakgrund och min väg in i detta traineeprogrammet så startade den när jag började studera till byggingenjör (idag motsvarande samhällsbyggnadsteknik) på Chalmers. Sista året av de tre hörde jag talas om traineeprogrammet första gången, redan då tyckte jag det lät intressant. Däremot kände jag mig inte helt klar med plugget än, så jag sökte ett mastersprogram inom projektledning (Design and Construction Project Management) även detta på Chalmers. Sedan sökte jag till två olika tjänster inom traineeprogrammet och hamnade på Kretslopp och vatten då deras frågor kändes mest intressanta.

När jag skriver detta så är det inte lång tid kvar till dess att alla traineer ska ut på vår andra breddning inom programmet. Då bär det, för min del, av till Lerums kommun. Där ska jag sitta på bygglovsavdelningen och deras samhällsbyggnadsavdelning. Jag ser fram emot att se hur en lite mindre kommun arbetar med samhällsbyggnadsfrågor och hur deras samverkansprocesser ser ut. Förhoppningsvis väcks idéer och tankar jag kan ta med mig tillbaka till mitt hemföretag, Kretslopp och vatten.

Men vad har jag gjort dessa två sista veckorna innan nästa breddning? Jo först och främst har jag sett till att alla de detaljplaner jag är handläggare för ligger i fas och att någon är beredd att svara på frågor när jag är borta. På senare tid har jag arbetat mycket med en detaljplan som startade i vintras och en som startade nu i mars. Den som startade i vintras är en stor detaljplan där ca 1500 bostäder ska byggas medans den andra är mindre, ca 100 bostäder. För den större planen har jag skrivit en intern VA-utredning där jag tar reda på kapacitet på dricks-, spill- och dagvatten, jag behöver se över om förslaget kräver ledningsflyttar eller ledningsutbyggnad samt kostnader för de åtgärder som krävs för att detaljplanen ska kunna genomföras. Detta är intressant att ta reda på och att sedan diskutera med andra intressenter och Stadsbyggnadskontoret för att komma fram till den bästa lösningen. För den mindre detaljplanen har jag skrivit ett yttrande till Stadsbyggnadskontoret med förutsättningar vad gäller VA som ska beaktas när planarbetet fortskrider.

Det som är roligt med att jobba på stadsbyggnadsenheten är att man jobbar med olika detaljplaner och projekt samtidigt vilket ger stor variation i arbetet. Alla olika projekt och detaljplaner har olika förutsättningar, olika vägar till lösningar och innebär blandade sätt att arbeta. Det som gör vardagen varierande är att man blandar möten internt inom förvaltningen med möten med Stadsbyggnadskontoret och andra intressenter. Alla möten man har blandas med att sitta på kontoret och skriva yttranden, bedöma förutsättningar, beställa utredningar av dagvatten och skyfall med mera.

Så vill man arbeta med samhällsbyggnad tycker jag att Kretslopp och vatten är ett bra ställe att jobba på. Vill man få en bredare bild av samhällsbyggnad, byggbranschen, ett brett nätverk och se flera olika verksamheter - samtidigt som man får en varierad arbetsvecka ska du söka till traineeprogrammet.

/Simon Trevik, projektingenjör Kretslopp och vatten

In case of emergency celebration

In case of emergency celebration

Långa arbetsdagar och stark tidspress i en bransch som går för högvarv. Släng in en ny arbetsplats var fjärde månad och det är lätt att motivationen börjar tryta och att orken sinar vid något tillfälle som trainee. Jag har hittat mitt sätt att hantera pressen. När det är som mest stressigt och jag känner mig som tröttast på jobbet, då vet jag att jag måste ta mig tid att skapa förutsättningar för att ha roligt tillsammans med mina kollegor. Här kommer mina tre bästa tips för att skapa en roligare och mer sammanhållen arbetsplats som hjälper dig hantera stressen.

Skapa en rutin att fika med dina närmaste kollegor. På fastighetskontoret har vi två fikatider varje dag, kl 9 och kl 14. Det innebär att de dagar då man inte sitter i möte (vilket vi oftast gör) så går den som är kaffe- eller te-sugen runt till de andra på enheten och ställer frågan ”Kaffe?”. Man behöver inte vänta på svar, utan det är bara att gå vidare till nästa kontorsrum där det sitter någon och upprepa frasen ”Kaffe?”. Det tar ca 2 minuter att gå ronden och det resulterar nästan alltid i att alla som är på plats tar sig till fikarummet en våning ner. Det ger oss på enheten några minuter att kolla läget med varandra och diskutera saker som är på gång. För mig är det dessutom ett utmärkt tillfälle att bolla tankar kring uppgifter som jag tycker är svåra, med mina mer erfarna kollegor.

Hitta något som du tycker är roligt och gör det till en aktivitet som du gör med dina kollegor på jobbet. Jag gillar växter och att odla, så för mig var det lätt att välja vad jag ville göra. Tillsammans med en kollega så startade vi en odlingsgrupp på fastighetskontoret. Tack vara fastighetskontorets friskvårdsförening så fick vi en budget. Hittills har vi odlat i odlingslådor på innergården, vi har haft föreläsning med Stadsnära odling och vi har anordnat sticklingsbyte i lunchrummet. Varje gång jag går förbi de prunkande odlingslådorna så blir min dag lite bättre. Dessutom har jag lärt känna flera kollegor som arbetar på andra avdelningar på kontoret genom odlingsgruppen.

Skapa ett ”in case of emergency celebration”-kit som hjälper dig och dina kollegor att fira när det plötsligt dyker upp något att fira. Min devis är enkel; allt kan och bör firas. Du har sorterat din mejlkorg. Markanvisning du arbetar med har lagts ut för annonsering. Du har kommit hem till din hemarbetsplats från en breddning (detta kräver att du är trainee, vilket jag tycker att du ska bli för tänk så mycket du får att fira!). Du har haft en jobbig dag och behöver muntras upp (vem säger att man bara ska fira när man är glad?).

Vad är ett nödkit för firande? För mig är det en samling saker som finns lätt tillgängliga om jag eller någon av mina kollegor kommer på något som vi måste fira omgående. När jag inhandlar sakerna till ett nödkit så brukar jag tänka att jag inhandlar saker till ett barnkalas, dvs. ballonger, godis, serpentiner och tomtebloss. Saker som finns på barnkalas är generellt visuellt uppmärksamhetskrävande och det hjälper omgivningen att förstå att det är ett firande som är på gång. Ju fler som deltar desto roligare blir det. Obs! använd inte saker som kräver att någon annan städar upp efter dig (t.ex. konfetti) eller som riskerar att starta brandlarmet (som att använda tomtebloss inomhus).

På min enhet på fastighetskontoret finns detta nödkit i ett skåp med en tydlig skylt utanför som anger nödkitets plats. När plötsligt en anledning att fira dyker upp så beger man sig till skåpet och väljer ut det som verkar passande för ens firande. Därefter tar man sig tillbaka till sitt eget kontorsrum och börjar dekorera. Så fort detta är färdigt är det dags att skicka ut ett mejl till kollegorna på enheten som tillkännager att ett firande är på gång. Högst troligen kommer även andra kollegor som inte fått mejlet att uppmärksamma den festliga stämningen och spontant välja att delta. För vem gillar inte att fira?

Oavsett hur stressigt ditt arbete än är, glöm inte att ha kul tillsammans med dina kollegor. Det kommer göra arbetet både lättare och roligare.

//Emma Larsson // Göteborgs stad fastighetskontoret, strategiska avdelningen – planering och utveckling