Snart första breddningsperioden!

Nu är det knappt 11 månader kvar till vår presentation av Caset! Men innan dess så ska vi hinna med tre breddningsplatser (jobba på tre olika företag), studieresa, CMB luncher, utbildningsdagar och i allt detta jobba i våra hemföretag samt arbeta med Caset så klart.

Vem är jag då? Göteborgstjejen som flyttade till Växjö för att studera till Byggnadsutformare på Linnéuniversitetet, en blandning av arkitektur och ingenjör. Ett spännande program som lyfter fram dem olika delarna i byggbranschen. Allt ifrån byggprocessen, CAD, samt projektering och allt där i mellan. Efter min examen tog jag mitt pack och flyttade till USA, där jag fortsatte mina studier som utbytesstudent.

Men från New York till Lerums kommun, där jag idag arbetar som Bygglovsingenjör på Bygglovsenheten. Min vardag är inte den andra lik! Ena dagen sitter jag med ärenden för att i nästa timme åka ut på platsbesök med kollegorna. Det kan låta intensivt, men det är just det jag finner givande, att få kunna ha en variation på min arbetsplats.

Jag är tacksam som har fått chansen att påbörja min karriär genom att få vara en del av traineeprogrammet. Innan jag sökte tog jag reda på ganska mycket om vad programmet innebär och vad det skulle innebära för just mig. Och jag ångrar inte en sekund att jag sökte in. För här står jag, tillsammans med 15 andra traineer som jag har kommit nära på kort tid. Och alla är vi olika men jag vet också att våra olikheter kommer vara vår bästa framgång.

I detta blogginlägg ska jag försöka sammanfatta dessa två veckor som har varit och försöka ta vid efter min vän, Linus inlägg som jag förövrigt håller med om gällande FS3:s idéseminarium - vi har stora skor att fylla!

Som jag nämnde i början av inlägget, så får vi traineer chansen att önska tre företag som vi vill bredda oss inom. Detta innebär att vi får variera vår arbetsplats och jobba på ett annat företag under två månader. Och nu är det en vecka kvar tills första breddning börjar. Första perioden kommer jag vara på PEAB anläggning och arbeta med projektet – Kvarteret Lyckholms. Det ska bli spännande att få byta kontorsjobbet till lite mer tuffare jobb ute på anläggningen. Men också se hur kommunen vs. Entreprenad sida jobbar. (se bild 1)  

En av de saker jag uppskattar med traineeutbildningen är alla utbildningar vi får. I förra veckans utbildning t.ex. hade vi fokus på Feedback samt IPU-profilanalys. Och denna vecka fick vi reda på vilken ”färg” vi tillhör (röd, blå, gul, grön). I gruppen kan jag redan nu se lite olika färgskiftningar. Den här typen av analys bidrar till en ökad förståelse och bättre sammarbete mellan oss i gruppen. Det ska bli spännande när allas resultat sammanställs och vi kan se hur färgen är fördelat i gruppen. Utmaningen är att inte dela med sig av sin färg för sina kollegor än, utan vid ett senare tillfälle gissa vilken färg kollegorna har. (se bild 2)

Med risk för att avslöja min färg än – så kan jag väl säga: Knowledge speaks, but wisdom listens by Jimi Hendrix.

Men! Just nu ligger vårt fokus på att få gjort så mycket som möjligt med Caset innan vi går på julledighet. Och som min vän Lina, beskrev i första blogg inlägget så handlar Caset om höghastighetspåret mellan Göteborg och Borås. Vi har alltså fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram förslag på en ny station i Borås stad - som också kan tillämpas på andra ställen i landet. Tanken är att detta ska bli verkligt förhoppningsvist om 30år - ja då är jag gammal haha. Men vilken känsla och vilken dröm att få kunna stiga på tåget med en kaffe i handen och kolla ut och veta att jag och min trainee kollegor varit med och tagit fram denna lösning. Det är Goals! (se bild 3)

Vi är morgondagens samhällsbyggare!

 

// Elaf Ahmad, Bygglovsingenjör, Lerums Kommun

 

In case of emergency celebration

In case of emergency celebration

Långa arbetsdagar och stark tidspress i en bransch som går för högvarv. Släng in en ny arbetsplats var fjärde månad och det är lätt att motivationen börjar tryta och att orken sinar vid något tillfälle som trainee. Jag har hittat mitt sätt att hantera pressen. När det är som mest stressigt och jag känner mig som tröttast på jobbet, då vet jag att jag måste ta mig tid att skapa förutsättningar för att ha roligt tillsammans med mina kollegor. Här kommer mina tre bästa tips för att skapa en roligare och mer sammanhållen arbetsplats som hjälper dig hantera stressen.

Skapa en rutin att fika med dina närmaste kollegor. På fastighetskontoret har vi två fikatider varje dag, kl 9 och kl 14. Det innebär att de dagar då man inte sitter i möte (vilket vi oftast gör) så går den som är kaffe- eller te-sugen runt till de andra på enheten och ställer frågan ”Kaffe?”. Man behöver inte vänta på svar, utan det är bara att gå vidare till nästa kontorsrum där det sitter någon och upprepa frasen ”Kaffe?”. Det tar ca 2 minuter att gå ronden och det resulterar nästan alltid i att alla som är på plats tar sig till fikarummet en våning ner. Det ger oss på enheten några minuter att kolla läget med varandra och diskutera saker som är på gång. För mig är det dessutom ett utmärkt tillfälle att bolla tankar kring uppgifter som jag tycker är svåra, med mina mer erfarna kollegor.

Hitta något som du tycker är roligt och gör det till en aktivitet som du gör med dina kollegor på jobbet. Jag gillar växter och att odla, så för mig var det lätt att välja vad jag ville göra. Tillsammans med en kollega så startade vi en odlingsgrupp på fastighetskontoret. Tack vara fastighetskontorets friskvårdsförening så fick vi en budget. Hittills har vi odlat i odlingslådor på innergården, vi har haft föreläsning med Stadsnära odling och vi har anordnat sticklingsbyte i lunchrummet. Varje gång jag går förbi de prunkande odlingslådorna så blir min dag lite bättre. Dessutom har jag lärt känna flera kollegor som arbetar på andra avdelningar på kontoret genom odlingsgruppen.

Skapa ett ”in case of emergency celebration”-kit som hjälper dig och dina kollegor att fira när det plötsligt dyker upp något att fira. Min devis är enkel; allt kan och bör firas. Du har sorterat din mejlkorg. Markanvisning du arbetar med har lagts ut för annonsering. Du har kommit hem till din hemarbetsplats från en breddning (detta kräver att du är trainee, vilket jag tycker att du ska bli för tänk så mycket du får att fira!). Du har haft en jobbig dag och behöver muntras upp (vem säger att man bara ska fira när man är glad?).

Vad är ett nödkit för firande? För mig är det en samling saker som finns lätt tillgängliga om jag eller någon av mina kollegor kommer på något som vi måste fira omgående. När jag inhandlar sakerna till ett nödkit så brukar jag tänka att jag inhandlar saker till ett barnkalas, dvs. ballonger, godis, serpentiner och tomtebloss. Saker som finns på barnkalas är generellt visuellt uppmärksamhetskrävande och det hjälper omgivningen att förstå att det är ett firande som är på gång. Ju fler som deltar desto roligare blir det. Obs! använd inte saker som kräver att någon annan städar upp efter dig (t.ex. konfetti) eller som riskerar att starta brandlarmet (som att använda tomtebloss inomhus).

På min enhet på fastighetskontoret finns detta nödkit i ett skåp med en tydlig skylt utanför som anger nödkitets plats. När plötsligt en anledning att fira dyker upp så beger man sig till skåpet och väljer ut det som verkar passande för ens firande. Därefter tar man sig tillbaka till sitt eget kontorsrum och börjar dekorera. Så fort detta är färdigt är det dags att skicka ut ett mejl till kollegorna på enheten som tillkännager att ett firande är på gång. Högst troligen kommer även andra kollegor som inte fått mejlet att uppmärksamma den festliga stämningen och spontant välja att delta. För vem gillar inte att fira?

Oavsett hur stressigt ditt arbete än är, glöm inte att ha kul tillsammans med dina kollegor. Det kommer göra arbetet både lättare och roligare.

//Emma Larsson // Göteborgs stad fastighetskontoret, strategiska avdelningen – planering och utveckling